Ud i virkeligheden med humaniora – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Den gode uddannelse > De gode historier > Ud i virkeligheden med...

Ud i virkeligheden med humaniora

På Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på HUM har undervisere og ledelse siden 1980'erne sat massivt ind i et forsøg på at fremtidssikre dets uddannelser.

En af de undervisere, der har været med og gjort en forskel for sit fag og de studerende, er lektor Mie Femø. Med sit kursus i "medieret selvfremstilling", der udbydes hvert andet år på kandidatuddannelsen i dansk, viser hun, hvad der ifølge både hende selv og kursets deltagere bør blive en af fremtidens undervisningsformer.

Femøs projekt går ud på at forene teori og praksis og har været i gang i godt 10 år. Kurset hører under området Organisationskommunikation, og som Mie Femø siger: "Man bliver ikke god til at arbejde med kommunikation bare ved at læse sig til det." Så hendes studerende bliver sendt ud i den virkelige verden for at prøve kræfter med det danske erhvervsliv og deres egen kunnen.

Praktisk indlæring

I år er det Danfoss, der har "ansat" de studerende fra Mie Femøs og medunderviseren Hilde Schroll Jespersens kursus. De studerende skal skabe en rekrutteringsstrategi for firmaet og opstille måder for, hvorledes det kan blive bedre til at tiltrække højtuddannede medarbejdere. Danfoss ser frem til resultatet. "Vi har ikke ønsket en akademisering af en tiltrækningsstrategi, men egentlig nogle guidelines, hvor vi kan sige, det her, det kan vi bruge mere eller mindre direkte efterfølgende," siger Allan Eriksen, Senior HR-konsulent hos Danfoss.

Gennem deres konsulentarbejde kommer de studerende til med det samme at bruge de ting, de lærer og læser om, i praksis. Og så lærer man bedre, mener Femø. Også det danske erhvervsliv kan få noget ud af at lytte til de humanistiske studerende, der kan bidrage med en anden type input i et anderledes og spændende samarbejde. "De studerende arbejder med en interessant udfordring, hvor de integrerer teori og praksis og træner deres teamkompetencer. Virksomheden ender med at få en gave, der er et lille 7-cifret beløb værd. Win-win," siger Mie Femø, men gør det samtidig klart, at "der bliver investeret i projektet fra begge sider". Danfoss dækker alle udgifter og stiller selvfølgelig med mennesker og tid samt stor interesse for de studerendes idéer, hvilket er altafgørende for succes.

Nødvendigt samspil mellem undervisere og studerende

Både studerende og aftagere er altså begejstrede for initiativet. "Det, vi har som fordel her, er, at vi skaber et mere dynamisk, refleksivt læringsrum, som de studerende bliver medskabere af," siger Mie Femø. "Det betyder så også, at alle arbejder meget hårdere." Og den ekstra arbejdsindsats kan være det, der afholder andre fra at skabe lignende projekter. Underviserne er i forvejen presset på tid.

Det er imidlertid takket være projekter som dette og gode, etablerede praktikordninger, at instituttet kan prale af, at deres kandidater har nemmere ved at finde arbejde end mange andre humanister. Fordi de allerede har været i kontakt med arbejdsmarkedet. "Jeg tror, det er noget, man skal have mere af på universiteterne - i hvert fald på Humaniora, hvor man sidder med en masse færdigheder, man ikke aner, hvordan man skal bruge, når man kommer ud og skal være voksen," som studerende Karen Knudsen udtrykker det.